"Sterk in jezelf - gelijk zoals alle anderen - nederig in die wetenschap"

donderdag, november 23, 2006

Boeddhisme

1. "Alles is lijden", niet de westerse negatieve betekenis van lijden, maar eerder: ervaring.
2. "Weet wat leidt tot dit lijden", namelijk: a) gehechtheid of verlangen, b) angst en haat, c) onwetendheid.
3. "Hoe doe ik dit lijden stoppen?", t.t.z.: controle over gehechtheid
4. "Het pad om dit lijden te stoppen", nl: het achtvoudig pad (verdeeld over 3 aspecten: wijsheid (juist zien + juiste doelstellingen) - ethisch gedrag (juist spreken, juist handelen, juist levensonderhoud) - mentale discipline (juiste inspanning, juiste waakzaamheid, juiste concentratie)

Wat er precies allemaal bedoeld wordt, daar kan ieder voor zich zelf over nadenken of mediteren.
Voorbeeld: Juist levensonderhoud: Is het nodig dat ik sloten geld verdien en het allemaal zelf hou? Is het nodig dat ik sloten geld verdien en het 'goed' besteed? Is het nodig dat ik niet veel geld verdien, maar dat ik tegelijkertijd eigenlijk m'n werk niet graag doe? Is het nodig dat ik juist genoeg verdien om rond te komen? Geef ik 'overschotten' aan anderen? - Kortom: iets om over na te denken, net zoals al de rest in het boeddhisme.

Trouwens: 'juist' en 'fout' zijn héél relatieve begrippen. wat nu 'juist' is; kan in de toekomst 'fout' zijn. Daarom is het belangrijk, niet te oordelen, enkel te beschouwen.

Maar ook niet 'liefdeloos' beschouwen; de medemens bekijken met 'mededogen' (géén medelijden!): een combinatie van vriendelijkheid, respect en verantwoordelijkheid. En dit tegenover ieder levend wezen, zonder onderscheid (ook geen gemakkelijke oefening!)

Belangrijk voor een boeddhist is ook het 'heden'. Nu is alles wat we weten. Het verleden is voorbij en heeft ons gemaakt tot wie we nu zijn. De toekomst is onbekend, en zelfs onzeker. Dus bewust zijn van wat je NU doet (met in het achterhoofd dat achtvoudig pad). Dat enkel belang hechten aan het nu, heeft ook te maken met het loslaten van gehechtheid, één van de bronnen van lijden...

Met dank aan Polleken, "master" in de mooiste zin van het woord...

Geen opmerkingen: