"Sterk in jezelf - gelijk zoals alle anderen - nederig in die wetenschap"

maandag, november 26, 2007

Boerenbedrog

Iedereen heeft het over het milieu. Maar wié doet er iets aan? Koop nu uw nieuwe 'XYZ' met slechts 113 gram per kilometer CO2-uitstoot.
Want minder verbruiken is minder vervuilen.


Ergerlijke reclame.

'Ik verbruik minder want ik koop meer.' Op wat slaat dàt nu?

Want ten eerste is 113 gram per kilometer nog véél te véél. Nog niet zo lang geleden hoorde ik het pleidooi van een groene politicus om de autoindustrie op Europees vlak gewoon op te leggen om auto's te produceren die onder de 100 gram per kilometer zitten. In plaats van dure Research & Development te doen naar nog meer snelheid. En tegelijkertijd -oh ironie!- nog meer veilige wagens met airbags op, rond en onder en ultraveilige remsystemen. Terwijl je in België -in theorie althans- toch maar maximaal 120km/uur mag rijden.

Ten tweede. Waar gaan al die tweedehandsauto die verkocht worden dan naartoe? Worden ze verschroot? Verdwijnen ze zomaar? Nee, ze geraken gewoon op de tweedehandsautomarkt.
Of met andere woorden: nuloperatie.
Of nog erger: we verschepen onze 'oude brol' naar Afrika (en niet alleen aftandse wagens). Daar kunnen ze nog iets mee doen (??). Ik heb in Togo auto's gezien die in nog geen 100 jaar meer door de autokeuring geraken. Maar ze rijden. En ze vervuilen nog steeds even veel.

Opwarming van de aarde.
Hier (misschien) wat minder en daar dan weer wat meer.
Een nieuwe wagen kopen zal in elk geval niet veel verhelpen.

1 opmerking:

Candy in Wonderland zei

Hè ja, ik heb me ook al verschrikkelijk geërgerd aan die reclame! De luchtvervuiling en opwarming van de aarde zijn "cool", het "verkoopt"...probleem herleidt tot marketingtruc. De wonderen van de moderne wereld?