"Sterk in jezelf - gelijk zoals alle anderen - nederig in die wetenschap"

zondag, januari 28, 2007

Vrije meningsuiting

Vorige week donderdag de 18de stormweer. Rukwinden tot 170 km per uur. Oude bomen ontworteld, daken letterlijk de lucht in.
Eén van de 4 bronzen beelden van de Congreskolom viel van z'n sokkel in Brussel.
Dat van de persvrijheid. (Nota: de andere 3 vrijheden van onze constitionele monarchie zijn de vrije meningsuiting, vrijheid van vereniging en van eredienst.)

Het moét een omen zijn geweest; het kan niet anders...

Vorige donderdag, nét een week later. Onze kroonprins roept twee persmensen ter verantwoording op het matje: 'U ziet mij niet graag.' En verder: 'Niets lelijks meer schrijven over mij, of u mag niet meer in mijn paleis.'

Onze Muis doet dat ook bij een ruzietje. 'Jij bent mijn vriendje niet meer; jij krijgt géén stuk taart op mijn verjaardag!' Mijn dochter moet wel nog vier jaar worden...

Gelukkig riep onze premier nog geen dag later de kroonprins op het matje.

En verder: wat met mijn vrije meningsuiting? Ik bijt nogal dikwijls op het puntje van m'n tong om dat wat ik wil zeggen, er niet uit te laten rollen. Vooral op m'n werk dan.

(Jaja, alle burgers zijn gelijk, maar de éne toch wel meer dan de andere.)

Gelukkig beschik ik over persvrijheid. Hier. In m'n blog.

Geen opmerkingen: