"Sterk in jezelf - gelijk zoals alle anderen - nederig in die wetenschap"

maandag, oktober 01, 2007

Stilleven - Joke van Leeuwen (Dierbaar Antwerpen)

Een vogeltje van verf en veren
lag eeuwen in een schilderij.
Het lag er dood en droevig bij
naast de meloenen en de peren.

Het dacht: ik word geen vlees met jus.
Ik ben van verf. Ik kom tot leven.
Ik zal eens opstaan. Ik wil even
een rondje vliegen in het nu.

Voor vogeltjes van eeuwen oud
is nu, het nu niet, dat het toen was,
al is er nog pastei en boenwas
en melk en soep en steen en hout.

En groeien er nog altijd bomen
en is er vlaai en vis en fruit
en kunnen kleren aan en uit
en kunnen mensen gaan en komen.

En blijven zon en maan bestaan
en kan de wind de was nog drogen.
Het vogeltje heeft rondgevlogen
en is toen weer teruggegaan.

Nu ligt het – er is geen verschil –
weer onbeweeglijk op de tafel.
Het ligt voor dood. Het houdt zijn snavel.
Stillevens leven, maar zijn stil.

---

Fragment uit het schilderij 'Stilleven' van Frans Snijders (1579-1657).
Schilderij hangt in het Museum Nicolaas Rockox te Antwerpen.
Tentoonstelling 'O Dierbaar Antwerpen' van 5 mei tot en met 30 september 2007.

Auteurs en illustratoren van jeugdboeken werden gevraagd om zich in het Rockoxhuis te inspireren op dieren die afgebeeld zijn op de kunstwerken die deze 17de-eeuwse patriciƫrswoning sieren. Het antwoord is een prachtige verzameling dieren op papier, op keramiek en op hout, gekoppeld aan pittige kortverhalen en gedichten (voor kinderen) die tevens ook gebundeld zijn in het boek 'Dierbaar'.

ISBN 978 90 209 7042 5

Uitgeverij Lannoo

Geen opmerkingen: