"Sterk in jezelf - gelijk zoals alle anderen - nederig in die wetenschap"

woensdag, juni 27, 2007

Dopen

'Mama, waarom ben ik niet gedoopt?'

Ja, en dit op m'n nuchtere maag.
Nog niet goed wakker antwoord ik.
'Je bent niet gedoopt omdat er nog andere soorten Kerken bestaan. Omdat er mensen zijn die niet geloven in Maria en Jozef en Jezus. Er zijn zelfs mensen die in niets geloven (behalve zichzelf, denk ik - ook al een waarde op zich), zoals Papa bijvoorbeeld. Omdat ik liever heb dat je zelf kan kiezen, wanneer je oud genoeg bent om te kiezen. Omdat ik niet achter de Katholieke Kerk kan staan, ook al apprecieer ik bepaalde waarden ervan wel.'

'En dus mag ik mijn communie niet doen?'
Nee (nu niet), maar we doen wel iets anders in de plaats.

Discussie gesloten. Voorlopig toch.
Maar ik voel dat ik later met sterkere argumenten zal moeten afkomen.

Geen opmerkingen: